Edukacja
GŁÓWNY KIERUNEK PRACY
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZEJ
na rok szkolny 2024/2025
„Jak w zabawie świat poznać?” – projektowanie sytuacji edukacyjnych, których celem jest
rozwijanie wyobraźni” fantazji i twórczej aktywności dzieci
w różnych formach działalności: literackiej, teatralnej. plastycznej. muzycznej.
Cele priorytetowe:
- Tworzenie warunków i wykorzystanie okazji sprzyjających spontanicznej. inspirowanej i kierowanej aktywności dziecka w świecie realnym i symbolicznym,
- Podnoszenie poziomu i poszerzanie zakresu zdobytej wiedzy, zaspakajanie naturalnej potrzeby poznawczej dziecka.
- Organizowanie sytuacji sprzyjających przygotowaniu dziecka do uczestnictwa w życiu społeczno – przyrodniczym i kulturowym,
- Organizowanie okazji edukacyjnych sprzyjających wyzwalaniu twórczej aktywności plastycznej. muzycznej, ruchowej i werbalnej dziecka.
- Bogacenie zasobu słownictwa w kontakcie ze sztuką,
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej i plastycznej.
- Wdrażanie do swobodnego wyrażania siebie poprzez śpiew taniec, grę na instrumentach perkusyjnych.
- Promowanie wśród dzieci świadomości dotyczącej edukacji matematycznej w tym przedsiębiorczości i pojęć dotyczących finansów.
- Zwiększenie świadomości dzieci w zakresie edukacji klimatycznej.
- Doskonalenie umiejętności interpersonalnych podczas zabaw, gier i eksperymentów.
- Rozwijanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
- Propagowanie i przestrzeganie praw człowieka – dziecka,
- Przygotowanie dzieci do osiągnięcia gotowości szkolnej.
Metody pracy stosowane w przedszkolu
Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na wszechstronny i równomierny rozwój dziecka. Jest ona dostosowana do aktualnych potrzeb społecznych.
Działania nauczycieli opierają się na osobistym kontakcie wychowawczym z każdym dzieckiem w grupie, orientacji w zakresie indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków i dostosowaniu do nich zadań wychowawczych.
Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza przedszkola opiera się na stosowaniu i systematycznym wdrażaniu nowatorskich, aktywizujących metod pracy z dzieckiem m.in.:
– Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
– Pedagogikę zabawy
– metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
– elementy „Edukacji przez ruch” – Doroty Dziamskiej
– biblioterapię
– dramę
– gry i zabawy integracyjne
– relaksację
– metodę twórczego ruchu Carla Orffa
– metodę gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana
– metodę aktywnego słuchania muzyki Bati Strauss
i wiele innych.